Podcasting is geen hype maar een eigentijdse communicatievorm. Uitermate geschikt om in te zetten in het onderwijs.

Het voortgezet onderwijs staat voor een aantal uitdagingen:

  • De maatschappij verandert -> leerlingen moeten flexibel zijn
  • Niet alleen cognitieve kwaliteiten -> kritisch en creatief denkvermogen is gevraagd: luisteren, inleven, durven en misschien ook wel ondernemen.
  • Het voortgezet onderwijs zou een leeromgeving moeten bieden die de ontwikkeling van deze kwaliteiten mogelijk maakt, en dat gebeurt gelukkig steeds meer. Samenwerken, communiceren, projectmatig werken, luisteren.
  • Cultuureducatie wordt hierbij steeds belangrijker. Podcasting in de klas biedt hiervoor mogelijkheden:
    1. Onderzoekend leren (info verzamelen, selecteren van materiaal)
    2. Het creërend vermogen aanspreken (geleerde technieken en vaardigheden toepassen)
    3. Reflecterend vermogen (naar je eigen en elkaars materiaal luisteren en beoordelen)

De leerling als maker van cultuur en tegelijkertijd als deelnemer en publiek.

In een samenwerkingsverband met Tuupisch Cultuur (Ontwikkeling van cultuureducatie voor de onderbouw voortgezet onderwijs in Parkstad) is o.a. Podcasting in de klas ontwikkeld. 

Meer informatie

De foto’s zijn gemaakt door Per Janssen

Terug naar projecten